❮❮ Tagasi Kauplemisvõtete juurde

Imetooted

imetootedNii internetist kui ka kauplustest leiad pakkumisi toodete ja teenuste kohta, millel on väidetavalt tervistav mõju: need alandavad kaalu, parandavad silmanägemist või taastavad juuksekasvu.

Pealiskaudsel lugemisel võib jääda mulje, et tegemist on kontrollitud ja soovitatud tootega, ent tegelikult mängib pakkumine Sinu soovile leida probleemile võimalikult lihtne lahendus ning kasutab ära Sinu aju valmisolekut lugeda korduvalt kohatud informatsiooni tõeseks. Esitades sama väidet veidi erineva nurga alt ning tuues mängu sellised võtted nagu „tuntud soovitaja“, „teiste kasutajate kommentaarid“, „telesaatest tuntud“, „kuulus isik kasutab“ jt, on lihtne jätta mulje, nagu oleks toime tõestatud.

Sarnaseid skeeme kasutab hulk kauplejaid, kes pakuvad erinevaid:

  • kaalu alandavaid tooteid;
  • vananemisvastaseid ja kortse eemaldavaid tooteid;
  • hambavalgendajaid, rinna- ja peenisesuurendajaid, lihasetekitajaid;
  • juuksekasvu kiirendavaid ja kiilaspäisust ravivaid tooteid;
  • lahendusi võõrkeelte omandamiseks;
  • võimalusi kodust lahkumata raha teenida;
  • imeseadmeid- ja teenuseid, nt „energiasäästuseade“, mobiiltelefoni positsioneerimise või pealtkuulamise teenused jne.

Tõestuseta lubadus

Tõestuseta lubadus

Näiliselt reaalse kasutaja kogemus

Vale-edulugu

Pildil olev „Maarja“ on tegelikult Brooke, kes kirjutab oma kaalualandmisest blogis „Brooke: Not On a Diet“ (ehk „Brooke ei pea dieeti“), andes kaks olulist soovitust, mis teda aitasid: süüa vähem ja liikuda rohkem.

Iseenesest tõesed väited loovad mulje, et need käivad pakutava toote kohta

Suvalised väited

Sotsiaalvõrgustiku kommentaaridena näivad „kasutajate isiklikud kogemused“, usaldusväärsuse tõstmiseks sekka mõni kahtleja

fakebook

Väljamõeldud tsitaadid

"tsitaadid"

Usaldatavusele viitavate embleemide loata kasutamine

garantiimargid

Näiline ajaliselt piiratud pakkumine

ajapiirang

Kauplejale

Tarbijakaitseseadusr § 16 lg 8 p 3 kohaselt on alati eksitav ja keelatud kasutada usaldus-, kvaliteedi- või nendega võrdväärset märki ilma sellekohase loata.

Tarbijakaitseseaduse § 16 lg 8 p 4 kohaselt on keelatud ka tõele mittevastavad väited, et kaupleja, tema kauplemisvõtte või tema pakutava kauba või teenuse on heaks kiitnud, kinnitanud või lubanud avalik-õiguslik või eraõiguslik institutsioon, või samasisulise väite esitamine heakskiiduks, kinnitamiseks või loa saamiseks vajalikele tingimustele vastamata.

Tarbijakaitseseaduse § 16 lg 8 p 7 kohaselt ei tohi kasutada tõele mittevastavaid väiteid, et kaup või teenus on saadaval ainult väga piiratud aja jooksul või teatud tingimustel saadaval väga piiratud aja jooksul, et mõjutada tarbijat kohe otsustama ja jätta ta ilma piisavast võimalusest või ajast, mis on vajalik teadliku valiku tegemiseks.

Tarbijakaitseseaduse § 16 lg 8 p 9 kohaselt on keelatud igasugune tõele mittevastav väide või muul moel tõele mittevastava mulje loomine, et kauba või teenuse müük on õiguspärane.

Tarbijakaitseseaduse § 16 lg 8 p 11 kohaselt ei tohi meedias esitada reklaamiga mitteseostatavaid tekste eesmärgiga edendada kauba või teenuse müüki, kui kaupleja on selle edastamise eest maksnud, kuid ei anna sellest tarbijale teada teksti sisu või selgelt äratuntava kujutise või heli kaudu (reklaamtekst).

Jaga kogemusi

„Siin saad teistega oma kogemusi jagada ja neid ebameeldivatest vahejuhtumitest teavitada. Tea, et siin välja toodud juhtumeid ei võta ametid automaatselt menetlusse! Tähelepanu! Kõik siin lehel toodud postitused on selle autori mõtted ning veebikeskkonna haldaja neid ei toimeta. Jätame endale õiguse eemaldada solvavad, rassistlikud, pahatahtlikud ja muudmoodi sobimatud kommentaarid“