❮❮ Tagasi Kauplemisvõtete juurde

„Kuni kaupa jätkub“, „Ainult täna“, „Allahindlus kuni 70%“

kaubandusSooduspakkumiste juurest leiad sageli märkuse „kuni kaupa jätkub“ mis ergutab Sind otsustamisega kiirustama ja samas annab kaupmehele vabanduse juhuks, kui kaup peaks oodatust paremini müüma.

Osa sooduspakkumisi ei ole aga mõeldud müügiks, vaid Sinu uskumatult hea hinnaga poodi peibutamiseks, sest soodushinnaga kaupa kas ei ole või on see otsa lõppenud juba kampaania alguses. Kui oled juba korra kohale tulnud, ostad midagi muud või teed samas oma igapäevaostud. Selline peibutus on aga seadusega keelatud: varutud kauba kogus peab arvestama kampaania suuruse ja tõenäolise läbimüügiga.

Peibutusreklaamiks võivad osutuda ka eksitav viitamine lõpumüügile ja tavahinna esitlemine soodushinnana ning samuti kampaaniad sõnumiga „Allahindlus kuni xx%“, milles on väljakuulutatud soodustusega vaid mõni üksik toode.

  • Kord kirjutas tarbijakaitseametile nördinud tarbija, kes jäi ilma ühes jaeketis seitsmepäevase kampaania raames reklaamitud Norra lõhest: „Pool Tallinna (Nõmme-Mustamäe-Õismäe) linna käisin-helistasin läbi ja kaks päeva peale kampaania algust toodet saada ei ole!“
  • Eksitav kauplemisvõte on ka see, kui kauplus XXX tellib seitsmepäevase kampaania jaoks ainult kolm soodushinnaga mahlapressi, samas edastatakse tarbijatele selle kohta otsepostitusega näiteks 5000 reklaamlehte ning kaupa juurde saada ei ole võimalik.
  • Kui reklaamitud soodushinnaga toode saab kaupluses otsa seitsmepäevase kampaania esimesel või teisel müügipäeval ja kaupleja ei paku tarbijale sama hinnaga samaväärset asendustoodet, on tegemist müüginõuete rikkumisega.
  • Samas, kui reklaamitud toode lõpeb viiepäevase kampaaniaperioodi viimasel päeval, ei ole kauplejal võimalik kiiresti asendustoote pakkumist korraldada.

Mida saad Sina enda kaitseks teha?

  • Nõua lubatud kaupa või juhi kaupleja tähelepanu eksitavale reklaamile.
  • Anna juhtunust teada tarbijakaitseametile, tehes avalduse või saates vihje

Kauplejale

Tarbijakaitseseaduse § 16 lg 8 p 5 kohaselt loetakse alati eksitavaks kauplemisvõtteks ostukutset kauba või teenuse ostmiseks kindlaksmääratud hinnaga, kui kaupleja jätab seejuures avaldamata oma põhjendatud kahtluse, et ta ei ole suuteline sellise hinnaga seda kaupa või teenust või sellega võrdväärset kaupa või teenust pakkuma või korraldama selle tarnimist teise kaupleja poolt ajavahemikus ja kogustes, mis on mõistlikud seda kaupa või teenust, selle reklaamimise ulatust ja pakutud hinda arvestades (peibutusreklaam).

Seega on seaduseloojad arvestanud, et alati ei ole ettevõtjal võimalik kavandatava kampaania läbimüüki 100%-liselt õigesti prognoosida. Samuti on arvestatud võimalike tarneraskustega ja kaupleja on kohustatud selle kohta avaldama põhjendatud kahtluse. Samas on keelatud ebaausad kauplemisvõtted, teave „kuni kaupa jätkub“ ei vabasta kauplejat ametialase hoolsuse kohustusest.

Tarbijakaitseseaduse § 14 lg 1 kohaselt peab kauba või teenuse pakkumine ja müük või muul viisil turustamine tarbijale toimuma häid kaubandustavasid arvestades ning tarbija suhtes ausalt.

Tarbijakaitseseaduse § 15 lg 5 kohaselt lähtutakse kaupleja ametialase hoolsuse puhul sellisest oskuste ja hoolsuse tasemest, mille kasutamist tarbijate suhtes võib kauplejalt mõistlikult eeldada ning mis on vastavuses heade kaubandustavade ja hea usu põhimõttega.

Tarbijakaitseseaduse § 16 lg 1 kohaselt on eksitav kauplemisvõte nii eksitav tegevus kui ka tegevusetus.

Kaupade tellimisel tuleb arvestada reklaami mahtu ja levitamise ulatust, millele pakutava kauba kogused peaksid reaalselt vastama. Samuti peaks kaupleja tegema kõik endast oleneva, et asendada reklaamitud kaup sellega võrdväärse kaubaga või korraldama selle tarnimist teise kaupleja poolt ajavahemikus ja kogustes, mis on mõistlikud.

Jaga kogemusi

„Siin saad teistega oma kogemusi jagada ja neid ebameeldivatest vahejuhtumitest teavitada. Tea, et siin välja toodud juhtumeid ei võta ametid automaatselt menetlusse! Tähelepanu! Kõik siin lehel toodud postitused on selle autori mõtted ning veebikeskkonna haldaja neid ei toimeta. Jätame endale õiguse eemaldada solvavad, rassistlikud, pahatahtlikud ja muudmoodi sobimatud kommentaarid“