Enne ostmist

  • 01

    Kuidas kontrollida e-poe usaldusväärsust?

    Probleem

    Tuntud poeketi peale võib loota ka internetis, aga kuidas veenduda huvipakkuvat või soodsama hinnaga kaupa müüva väiksema e-poe usaldusväärsuses?

    Soovitus

    Kasuta KKK meetodit: kontaktid, kommentaarid, katse. Igal ettevõtjal peaksid veebilehel kirjas olema tema kontaktandmed, mida tasub kontrollida enne võimalike tarne-, toe- või tagastusprobleemide tekkimist näiteks Google Mapsi ja StreetView abil. Ettevõtte mainest annavad ettekujutuse kommentaarid − vaata, kas müüjal on pikemat aega aktiivne Facebooki konto, ning jälgi sealset klientide tagasisidet, samuti uuri hinnavaatlus.ee foorumeid ja hinnanguid ning tuttavate tegelikke ostukogemusi. Kui jääb väikegi kahtlus, katseta suhtlust ning saada müüjale e-kiri või helista, küsides näiteks tarnevõimaluse kohta Eestisse. Kui müügieelne suhtlus pole kraps ja viisakas, siis vaevalt see hiljem paremaks muutub.

    Arvesta sellega, et enamik siin lehel kirjeldatud tarbijate õigustest kehtivad vaid Euroopa Liidu päritolu kauplejate puhul. Tellides USA-st, Hiinast või ostes füüsiliselt isikult, kes ei tegele püsivalt majandustegevusega ehk eraisikult, võtad kogu riski enda peale.

  • 02

    Ettevõte või eraisik?

    Probleem

    Kuulutusteportaalides, väikestes internetipoodides ja sotsiaalmeedias pakutava kauba puhul tuleb olla tähelepanelik, kellega täpselt ostmisel leping sõlmitakse, kuna juhtudel, kus lepingupoolteks on kaks eraisikut, tarbijaõigused üldjuhul ei kohaldu.

    Soovitus

    Selgita müüja taust välja enne ostu sooritamist ning jälgi, et makse saajaks oleks sama ettevõtja, kontrollides pangaülekande või PayPali makse saaja välja. Krediitkaardimakseid saavad vastu võtta vaid ettevõtjad, samas on selliste teenuste nagu Western Unioni puhul saajaks alati eraisik. Eesti ettevõtte puhul võid lisa kindluse saamiseks kontrollida selle eksisteerimist ka äriregistrist.

  • 03

    Teavitamine − tagastustingimused, tooteinfo

    Probleem

    Internetipoest täpsete tingimuste leidmine võib olla keeruline, nagu ka nende lahtimõtestamine, samuti võib olla raske märgata täiendavaid kulutusi puudutavat infot.

    Soovitus

    Euroopa Liidu ettevõtjate puhul on Sinu kui tarbija õigused tagatud ka juhul, kui need on kirja panemata. Teatud puhkudel võivad need sellisel juhul isegi laiemad olla, näiteks kui kaupleja ei viita 14-päevasele taganemisõigusele, on ostjal õigus kaup tagastada või teenusest loobuda 12 kuu jooksul alates kauba kättesaamisest või teenuslepingu sõlmimisest. Ebapiisav teavitamine jätkutellimusest, lisakuludest vms võib olla aluseks müügilepingu tühistamisele. Müüja saab Sinult nõuda ainult selliste kulutuste tegemist, millest ta on enne lepingu sõlmimist teavitanud, nt posti- ja tagastuskulud.

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      Lahkarvamuste tekkimisel pöördu Eesti ettevõtja puhul tarbijakaitseameti poole ja tarbijakaebuste komisjoni, mõne teise Euroopa Liidu liikmesriigi ettevõtja puhul Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse poole. Väljastpoolt Euroopa Liitu tehtud ostude puhul on võimalik pöörduda otse vastava riigi tarbijakaitseorganisatsiooni poole: mittetäieliku nimekirja ja soovitused leiad ICPEN.org lehelt. Pettusekahtluse korral tuleks kohe pöörduda Eesti politsei poole.

  • 04

    Usaldusmärgised ja must nimekiri

    Probleem

    Internetipoodides kohtab erinevaid usaldusmärgiseid. Milliseid neist usaldada?

    Soovitus

    Ainuüksi Euroopa Liidus on kasutusel üle 50 erineva usaldusmärgise. Neid annavad välja erinevad organisatsioonid, seepärast ühtsed nõuded puuduvad ja sageli pakutakse tuge vaid kohalikus keeles. Eestis on kasutusel usaldusmärgis “Turvaline ostukoht“, mida saavad taotleda Eesti E-kaubanduse Liitu kuuluvad veebipoed, mis on tegutsenud vähemalt ühe aasta. OstuKaitse pakub auditeeritud poodide puhul raha-tagasi-garantiid ja vahendab tarbija pretensioone. Probleemsete e-poodide kohta leiad infot tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti mustast nimekirjast.

  • 05

    Kust kaup tarnitakse?

    Probleem

    Kuigi kaupleja asub Euroopa Liidus (nt amazon.co.uk), võidakse kaup tarnida hoopis USA-s või Hiinas asuvast laost või otse tootjalt ning sellises olukorras jäävad tollideklaratsiooni esitamine ja sellega seotud maksud ostja kanda.

    Soovitus

    Tegelikust tarnekohast võib anda märku viide “shipped from [Hong Kong / New Jersey]”, samuti Euroopa müüjatega võrreldes pikem tarneaeg ning käibemaksu puudumine ostukorvi kinnitamisel.

    Kui tellid kauba kullerfirma või Eesti Posti vahendusel väljastpoolt Euroopa Liitu, pead saadetise deklareerima. Seda on kõige mugavam teha elektroonselt e-maksuametis/e-tollis. Lisanduva käibe- või tollimaksu suurus oleneb mitmest asjaolust. Näiteks ei lisandu makse tavakaupadele, mille koguväärtus ei ületa 22 eurot. Samas tuleb kuni 150-euroste ostude korral tasuda tõenäoliselt käibemaksu, veelgi enam maksvate saadetiste puhul võib lisanduda tollimaks, mille määr oleneb kaubast. Näiteks arvutite puhul on tollimaks null protsenti, samas rõivastel 12−14%. Seega tasub enne ostuotsuse tegemist võimalikud lisakulud endale selgeks teha.

Raha liigutamine

  • 01

    Kasuta krediitkaarti või deponeeritud maksete lahendust

    Probleem

    Ostes tundmatult müüjalt, on risk, et kaup ei jõua kohale või raha tagastamise nõudele ei reageerita.

    Soovitus

    Kasuta internetiostudeks alati krediitkaarti või deponeeritud maksete lahendust, nagu PayPal. Sellisel puhul on Sul võimalik probleemide tekkimisel nõuda maksete vahendajalt tehingu tühistamist ehk chargeback’i.

  • 02

    Kaitse oma kontot − eraldi arve, virtuaalkaart

    Probleem

    Internetiostudega kaasneb risk, et krediitkaardiandmed satuvad pettuse või küberründe tõttu kurjategijate kätte.

    Soovitus

    Täiendavaks kaitseks − eriti deebetkaardi kasutamisel − soovitame Sul lisaks pangakaardiga seotule avada veel ühe konto, kuhu suunad palga ja muud laekumised, kandes kaardikontole vaid ostudeks vajaliku summa. Lisakonto eest Eesti pangad reeglina tasu ei küsi ning raha jaotamine kontode vahel aitab oma kulutusi paremini kontrolli all hoida. Näiteks SEB Pangas on võimalik internetiostudeks avada ka ajutine virtuaalne krediitkaart ning seada sellele konkreetseks ostuks sobilik piirsumma.

  • 03

    Kogu raha ette, osaline ettemaks, maksmine kauba kättesaamisel

    Probleem

    Suuremate ostude puhul võtab ostja kogu summat ette makstes enda peale liigse riski.

    Soovitus

    Pikema tarneaja ja suuremate ostude (nt mööbli) puhul ei ole mõistlik kogu raha ette tasuda, nii väldid võimalikke probleeme müüja või tarnega. Tavapäraseks ettemaksuks on 50%. Eelista kauplejaid, kes pakuvad osalise ettemaksu võimalust või tasumist kauba kättesaamisel. Väiksemate ostude korral pakuvad Eesti e-poed sageli võimalust tasuda kauba kättesaamisel.

  • 04

    Müüja soovib tasumist ülekandega

    Probleem

    Kaupleja ei paku võimalust krediitkaardimakseks või on seadnud sellele ebamõistliku teenustasu.

    Soovitus

    Kuigi tasumine pangaülekandega on müüjale soodsam (ülekande eest tasub ostja, müüja ei maksa krediitkaarditehingu vahendustasu), puudub sellisel juhul võimalus makse tühistamiseks. Kasuta pangaülekannet ainult kaupleja puhul, kelle usaldusväärsuses oled täiesti kindel, ning jälgi alati, et makse saajaks oleks sama ettevõtja, kellega oled sõlminud müügilepingu. Krediitkaardimakse eest küsitav teenustasu on sageli märk sellest, et kaupleja soovib Sind suunata riskantsema pangaülekande peale.

Kui kaup ei klapi

  • 01

    Mida teha, kui tellitud kaup ei sobi?

    Probleem

    Pildi ja kirjelduse alusel veebist ostes on risk avastada kauba kättesaamisel, et valitu ei vasta ootustele.

    Soovitus

    Euroopa Liidus kehtivad e-kaubandusele ühtsed reeglid: tarbijal on õigus kaup ilma põhjendamata tagastada, andes sellest kauplejale teada 14 päeva jooksul alates kauba kättesaamisest. Teatest alates on Sul kauba tagastamiseks aega 14 päeva, samuti peab müüja tagastama 14 päeva jooksul tasutud summa, sh tarnekulud.

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      Kauba tagastamiskulud jäävad Sinu kanda vaid juhul, kui müüja on Sind enne tehingu tegemist sellest teavitanud. Tagastatav kaup peab olema kasutamata, st et kaupa võib proovida nagu poeski, kuid jäta riietele külge sildid ja ära niida niidukiga muru! Kui oled kaupa rikkunud, on müüjal õigus nõuda kauba väärtuse vähendamist.

      Loe edasi: http://www.tarbijakaitseamet.ee/et/tarbijale/lepingud-ja-lepingust-taganemine.

  • 02

    Kuidas käituda praaktoote puhul?

    Probleem

    Kaup võib kättesaamisel osutuda praagiks või transpordi käigus kahjustatuks, samuti võib kasutamisel tulla ilmsiks probleem, mille põhjuseks on tootmisviga.

    Soovitus

    Ka e-kaubanduse puhul kehtib Euroopa Liidus kaheaastane õigus esitada pretensioon ja nõuda kauplejalt toote parandamist, asendamist, ostuhinna alandamist või raha tagastamist. Puuduse ilmnemisel tuleb Sul müüjat teavitada hiljemalt kahe kuu jooksul. Kui probleem ilmneb kohe paki saamisel, võid kasutada ka kauba põhjenduseta tagastamise võimalust (vt “Mida teha, kui tellitud kaup ei sobi?”).

    Loe edasi: http://www.tarbijakaitseamet.ee/et/tarbijale/puudusega-toote-tagastamine.

  • 03

    Kui kaupmees ei reageeri

    Probleem

    Mida teha, kui e-pood ei vasta soovile tehingust taganeda ja kaup tagastada, ei tagasta raha või ei tegele toote kohta esitatud pretensiooniga?

    Soovitus

    Eesti ettevõtja puhul pöördu tarbijakaitseameti poole, kes selgitab Sulle Sinu õigusi ning vajadusel pöördub täiendavalt müüja poole. Kui sellest ei piisa, saab probleemi viia tarbijakaebuste komisjoni. Mõne teise Euroopa Liidu liikmesriigi ettevõtja puhul pöördu Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse poole, kes vahendab kaebusi vastava riigi tarbijakaitseorganisatsioonile.

  • 04

    Levinuimad probleemid

    Probleem

    Millised on enamlevinud probleemid internetist ostmisel, millega peaks arvestama?

    Soovitus

    Kõik sellel lehel toodud soovitused on seotud tarbijate pöördumistega tarbijakaitseametisse ja Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusesse. Peamised probleemid on kauba saamata jäämine, raha tagastamata jätmine ja pretensioonidele vastamata jätmine. Umbes 10% pöördumiste korral on müüjaks olnud eraisik ning sellistesse tehingutesse ei saa tarbijakaitse sekkuda.

    Eraldi probleem on kelmused: veebipoed, kus pakutakse madala hinnaga elektroonikat (peamiselt kaameraid ja mobiiltelefone) ja mis peagi kaovad; kasutatud autode müük, mille puhul nõutakse ettemaksu; ja (kontserdi)piletite müük. Harilikult nõutakse sellistel puhkudel ettemaksu pangaülekandega, krediitkaardiga tasumise võimalus puudub või on suure lisatasu eest.

  • 05

    Krediitkaardi- ja PayPali makse tühistamine

    Probleem

    Kauba eest on tasutud krediitkaardi või PayPali maksega, ent kaup ei jõua kohale või ei tagasta müüja tehingust taganemise korral raha.

    Soovitus

    Kõigi rahvusvaheliste krediitkaartide puhul on võimalus nõuda oma pangalt makse tühistamist ehk chargeback’i. Protsessi alustamiseks pöördu oma panga klienditeeninduse poole ja edasta võimalikult täpne info probleemi kohta. PayPali kaudu tehtud maksete tühistamise kohta leiad lisainfot nende Buyer Protectioni lehelt.

  • 06

    Tollimaksu tagasisaamine

    Probleem

    Mis saab väljastpoolt Euroopa Liitu ostetud kauba tagastamisel tollimaksust, mis tasuti kauba kättesaamisel?

    Soovitus

    Tagastatud kauba eest tasutud tollimaksu tagastamise kohta annab infot juhendkiri tollimaksu tagasimaksmise või vähendamise kohta. Kindlasti alusta maksu- ja tolliametiga suhtlemist enne kauba tagastamist, et vältida olukorda, kus tõendid ei ole maksutagastuse jaoks piisavad.

    • Loe edasi ...
      Sulge ↑

      Tollimaksu tagasisaamiseks tuleb Sul teha maksu- ja tolliametile vastav taotlus, milles kirjeldad, kelle käest kauba ostsid, millal kauba tagastasid ja millises ulatuses soovid tollimaksu tagastamist. Taotlusele tuleb lisada nõude õigust tõendavad dokumendid (saadetise deklaratsioon, kauba tellimist ja tagasisaatmist puudutavad arved ning arveldusarve andmed, kuhu tagastatavat summat ootad).

Levinud petuskeemid ja probleemid

  • 01

    Müüja soovib tasumist Western Unioni, Moneygrami või Webmoney abil

    Probleem

    Kauba eest palutakse tasuda Western Unioni, Moneygrami või Webmoney kaudu.

    Soovitus

    Need on makseviisid, millega saab teha makseid vaid eraisikult eraisikule. Kuna eraisikutevahelistele tehingutele tarbijakaitseseadused  ei laiene, siis pole neid makseid tühistada võimalik.

  • 02

    Ülekanne palutakse teha eraisiku või transpordifirma nimele

    Probleem

    Pärast tellimuse tegemist palutaks arve tasuda mitte veebilehega seotud firma, vaid eraisiku, transpordifirma või vahendaja nimele.

    Soovitus

    See on üks levinumaid petuskeemides kasutatavaid meetodeid, kus mängu tuuakse täiendavad pooled, kellel puuduvad Sinu kui tarbija ees lepingulised kohustused, mille täitmist saaks nõuda. Peale selle ei kehti eraisikutevaheliste tehingute puhul ka tarbijakaitseseadused .

  • 03

    Diskrimineerimine ostukoha alusel ja kasutaja otsingutest lähtuv hinnaga manipuleerimine

    Probleem

    Sama toode on erinevatele turgudele suunatud internetipoodides müügil oluliselt erineva hinnaga, ostmist teise riigi poest ei võimaldata või kasvab toote hind poe korduvkülastusel.

    Soovitus

    Kuigi hinnaerinevused võivad olla põhjendatud erinevate maksude või transpordikuludega, võib tegu olla diskrimineerimisega ostukoha alusel, mis on Euroopa Liidus keelatud. Samuti võivad Sinu kui internetikasutaja tegevusest lähtuv hinnasurve ja kunstliku defitsiidi loomine olla ebaausad kauplemisvõtted. Kui märkad selliseid juhtumeid, siis anna sellest teada tarbijakaitseametile või Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusele.

    Soovitame Sul otsinguteks kasutada brauseri inkognito-režiimi, mis muudab Sinu jälgimise raskemaks ja vähendab hilisema sihitud reklaami mõju ostuotsustele.

  • 04

    Jadatellimuseks muutuv ost või proovipakk

    Probleem

    Pärast tellitud kauba või näidise kättesaamist jätkab müüja perioodiliselt toodete saatmist, lisades arve või kasutades ühekordselt autoriseeritud krediitkaardimakset püsimaksena.

    Soovitus

    Sellistel puhkudel võib jadatellimus olla peidetud müügitingimustesse ja müüja kasutas ebaausat kauplemisvõtet, jättes Sind sellest teadlikult teavitamata. Teata müüjale kohe tellimusest loobumise soovist, krediitkaardimakse puhul võta ühendust oma panga klienditeenindusega ja nõua makse tühistamist ehk chargeback’i. Kui müüja ei ole nõus, võta ühendust tarbijakaitseameti või Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusega.

  • 05

    Tasuliseks osutuvad teenused

    Probleem

    Veebileht pakub kasutatud auto hindamise teenust, kuid pärast andmete sisestamist ja auto hinna teadasaamist esitatakse arve ja nõutakse selle tasumist.

    Soovitus

    Jälgi alati teenuste tingimusi! Antud juhul panustab teenusepakkuja erandile, mis ei luba tehingust taganeda, kui teenusega ette nähtud info on juba kätte saadud. Samas võib tegu olla tarbija ebapiisava teavitamisega lepingutingimustest. Kui müüja sellega ei nõustu, võta ühendust tarbijakaitseameti või Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusega.

Jaga kogemusi

„Siin saad teistega oma kogemusi jagada ja neid ebameeldivatest vahejuhtumitest teavitada. Tea, et siin välja toodud juhtumeid ei võta ametid automaatselt menetlusse! Tähelepanu! Kõik siin lehel toodud postitused on selle autori mõtted ning veebikeskkonna haldaja neid ei toimeta. Jätame endale õiguse eemaldada solvavad, rassistlikud, pahatahtlikud ja muudmoodi sobimatud kommentaarid“